Legálnosť jazdy na elektrickej kolobežke na ceste a chodníku

Stanovisko polície

Keďže sa nás stále viac zákazníkov pýta, ako je to s jazdou na elektrickej kolobežke, prípadne bicykli či boarde na chodníkoch a na cestách, obrátili sme sa za Vás priamo na políciu SR, aby sme mali informácie z prvej ruky. Sami na kolobežkách jazdíme, aj po chodníku aj po ceste, a nikdy za niekoľko tisíc najazdených kilometrov sme sa nedostali do konfliktu, či už s chodcami, s vodičmi alebo s políciou. Napriek tomu je dobré vedieť, čo na to hovoria priamo policajti.

Na konci dňa je však najdôležitejšie to hlavné – jazdiť s rozumom a s rešpektom k svojmu okoliu. Je snáď jasné, že nie je bezpečné jazdiť po plnom chodníku 20km/h a ohrozovať svoje okolie. Typická situácia je, keď zastane autobus a vystúpia z neho desiatky ľudí – určite je vtedy rozumné prispôsobiť svoju rýchlosť tak, aby bola vaša jazda bezpečná pre všetkých.

Teraz však ale k oficiálnemu stanovisku, ktoré sme si vyžiadali priamo na Ministerstve vnútra Slovenskej republiky a to na Prezídiu policajného zboru. Odpoveď nám vypracoval kpt. Mgr. Stanislav Ješko a plk. Ing. Ján Ignaták, ktorým týmto ďakujeme za krásne spracovanie a profesionálnu odpoveď. Túto ďalej zverejňujeme (s ich súhlasom) v plnom znení:

Po preskúmaní predmetnej žiadosti Vám odbor dopravnej polície Prezídia Policajného zboru dáva na vedomie, že podľa ustanovenia § 55a zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestnej premávke“) Nariadenie Európskeho parlamentu a rady (EÚ) č. 168/2013 o schvaľovaní a dohľade nad trhom dvoj – alebo trojkolesových vozidiel a štvorkoliek, ktoré sú určené na použitie na verejných komunikáciách, vrátane prípadov, keď sú konštruované a vyrobené v jednej alebo vo viacerých etapách, a na systémy, komponenty a samostatné technické jednotky, ako aj na časti a zariadenie konštruované a vyrobené pre takéto vozidlá pojednáva o kategorizácii týchto vozidiel vrátane bicyklov s pohonným systémom, dvoj a trojkolesových mopedov, dvoj a trojkolesových motocyklov, motocyklov s postranným vozíkom, ľahkých a ťažkých cestných štvorkoliek a ľahkých a ťažkých štvorkolesových vozidiel.

V zmysle tohto nariadenia medzi vozidlá kategórie L nepatria:
a) vozidlá s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou nepresahujúcou 6 km/h;
b) vozidlá určené na používanie telesne postihnutými osobami;
c) vozidlá určené výlučne na ovládanie pešími osobami;
d) vozidlá určené výlučne na používanie v súťaži;
e) vozidlá projektované a vyrobené na použitie pre ozbrojené služby, služby civilnej a požiarnej ochrany, útvary zodpovedné za udržiavanie verejného poriadku a pohotovostné zdravotné služby;
f) poľnohospodárske alebo lesné vozidlá, pracovné stroje a motorové vozidlá;
g) vozidlá určené hlavne na použitie v teréne a konštruované na jazdu na nespevnených povrchoch;
h) pedálové bicykle, ktoré sú vybavené pomocným elektrickým motorom s maximálnym trvalým menovitým výkonom 250 W alebo menej, ktorého výkon sa preruší, keď cyklista prestane šliapať do pedálov, a postupne sa znižuje a nakoniec sa preruší skôr, ako vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km/h;
i) samovyrovnávacie vozidlá
j) vozidlá, ktoré nie sú vybavené aspoň jedným sedadlom;
k) vozidlá vybavené akýmkoľvek miestom na sedenie pre vodiča alebo jazdca, ktorého bod R je vo výške ≤ 540 mm v kategóriách L1e, L3e a L4e alebo ≤ 400 mm v kategóriách L2e, L5e, L6e a L7e.

ČiernaČo sa týka samovyvažovacieho vozidla hover-board Vám odbor dopravnej polície Prezídia Policajného zboru dáva na vedomie, že podľa ustanovenia § 55a zákona o cestnej premávke:

(1) Samovyvažovacie vozidlo smie viesť len osoba staršia ako 15 rokov, ktorá je povinná chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou a mať počas jazdy za zníženej viditeľnosti na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.
(2) Vodič samovyvažovacieho vozidla smie jazdiť po pravej strane chodníka, cestičky pre chodcov alebo priechodu pre chodcov, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.
(3) Vodič samovyvažovacieho vozidla smie jazdiť po pravej strane vyhradeného jazdného pruhu pre cyklistov, cestičky pre cyklistov alebo priechodu pre cyklistov, len ak neohrozí a neobmedzí cyklistov.
(4) Vodiči samovyvažovacích vozidiel smú jazdiť len jednotlivo za sebou. Vodič samovyvažovacieho vozidla je povinný počas jazdy oboma rukami držať riadidlá s výnimkou prípadu, keď dáva znamenie podľa tohto zákona, nesmie viesť počas jazdy psa ani iné zviera a voziť predmety, ktoré by sťažovali vedenie vozidla alebo ohrozovali iných účastníkov cestnej premávky.
(5) Na prechádzanie vodiča samovyvažovacieho vozidla cez cestu alebo cez vozovku sa primerane vzťahuje § 53 alebo § 55 ods. 8.

V zmysle ust. § 52 ods. 3 zákona o cestnej premávke chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku; to neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou. Za zníženej viditeľnosti musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

V zmysle ust. § 52 ods. 5 zákona o cestnej premávke osoba, ktorá sa pohybuje po chodníku na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení, smie používať pravú stranu chodníka, pričom nesmie ohroziť ani obmedziť ostatné osoby používajúce chodník. Osoba, ktorá tlačí bicykel alebo motocykel, smie použiť chodník, len ak neohrozí ani neobmedzí chodcov; inak musí použiť pravú krajnicu alebo pravý okraj vozovky.

V zmysle ust. § 52 ods. 6 zákona o cestnej premávke osoba, ktorá sa pohybuje po chodníku na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení, je povinná sledovať situáciu v cestnej premávke a nesmie ohrozovať alebo obmedzovať iných účastníkov cestnej premávky. Ak je dopravnou značkou určená cestička pre osoby pohybujúce sa na športovom vybavení, tieto osoby sú povinné takúto cestičku použiť.

V zmysle ust. § 55 ods. 7 zákona o cestnej premávke cestičku pre cyklistov môže použiť aj osoba pohybujúca sa na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení, ak tým neobmedzí ani neohrozí cyklistov.

V zmysle týchto ustanovení zákona o cestnej premávke je osoba ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení oprávnená jazdiť ako po cestičke pre cyklistov, tak aj po chodníku, pričom rýchlostný limit na chodníku nie je stanovený.

Čo sa týka vedenia elektrického bicykla Vám odbor dopravnej polície Prezídia Policajného zboru dáva na vedomie, že podľa ustanovenia § 2 ods. 2 písm. m) zákona o cestnej premávke sa rozumie nemotorovým vozidlom prípojné vozidlo, vozidlo pohybujúce sa pomocou ľudskej sily alebo zvieracej sily s výnimkou prípadov podľa písmena f), samovyvažovacie vozidlo a bicykel vybavený pomocným motorom so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km/h alebo bicykel vybavený pomocným elektrickým motorom s trvalým menovitým výkonom do 0,25 kW, ktorého výkon sa progresívne znižuje a nakoniec sa preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km/h alebo keď vodič prestane šliapať do pedálov.

Z uvedeného ustanovenia vyplýva, že ak vyššie uvedené hodnoty elektrický bicykel presahuje, tak sa jedná o motorové vozidlo, v prípade ak ich nepresahuje, tak pre jazdu na elektrickom bicykli platí ustanovenie § 55 zákona o cestnej premávke.

Problematika jazdy na elektrickom skateboarde a na elektrickej kolobežke nie je v právnej legislatíve Slovenskej republiky zapracovaná, čo bude možné po novelizovaní Nariadenia Európskeho parlamentu a rady (EÚ) č. 168/2013 o schvaľovaní a dohľade nad trhom dvoj alebo trojkolesových vozidiel a štvorkoliek.

Na základe vyššie uvedeného Vás upovedomujeme, že odbor dopravnej polície Prezídia Policajného zboru zastáva názor, že vodičské oprávnenie je potrebné len na vedenie motorových vozidiel v cestnej premávke, ak ich najvyššia konštrukčná rýchlosť presahuje 25 km/h, pričom je vodič povinný použiť na jazdu len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke s poukazom na zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, t. j. vozidlo musí byť schválené na prevádzku v cestnej premávke (musí mať vydané osvedčenie o evidencii vozidla a pridelenú tabuľku s evidenčným číslom alebo technické osvedčenie). Schváleniu podľa citovaného nariadenia nepodliehajú vozidlá určené na používanie telesne postihnutými osobami.

Na záver si dovoľujeme uviesť, že odbor dopravnej polície Prezídia Policajného zboru nie je podľa žiadneho všeobecne záväzného právneho predpisu oprávnený dávať záväzné výklady všeobecne záväzných právnych predpisov a vyššie uvedené je preto potrebné chápať len ako náš právny názor na Vami položené otázky.